Trimming

Generelt om trimming av mopeder:
Det er ikke tillatt å kjøre med trimmede mopeder på offentlig vei.
Bruk syntetisk motorolje.
Monter tennplugg med høyere varmeverdi enn orginalt (1-2nr høyere).
Ved montering av trimsett, husk at pil på toppen av stempelet (ikke alle stempel har pil!)alltid skal peke mot eksosport. Åpninger på stempelet skal alltid peke mot insug/forgasser.

Husk innkjøring: Ca 10 mil med hardchrome og ca 25 mil med støpejernsylinder, merk, dette er minimum.
Charmo trimsettene har koniske stempelringer. Ringene er merket CM på den ene siden. Denne siden skal opp!

Informasjon om trimming av:
Aprilia
Derbi
Gilera
Honda
Italjet
Motorhispania
Peugeot
Piaggio
Sachs/Ktm og offroad Tempo
Starway
Suzuki
Yamaha

Generelt om nye EU godkjente mopeder

Aprilia

Aprilia SR50:
Bytt ut eksospotta, ta bort ring på variatoren,bøy ut stoppeplaten på reedventilen. Større dyse må monteres sammen med effektanlegg! Med orginaldyse(60) skjærer den seg.Går meget bra når dette gjøres.

Aprilia SR50 Di Tech:
Ta bort ring på variatoren. Bensininsprøytningschipen må omprogrammeres. Går meget bra når dette gjøres. Vi har ikke fått testet om effektanlegg gir høyere fart.

Aprilia Habana:
Plomberinger i variator, potte og reedventil. Trimsett til luftkjølt Suzuki Katana passer. For å få høy toppfart må i tillegg utvekslingsdrev monteres (+20%).

Aprillia Rally/SR50WWW:
Bytt ut eksospotta og ta bort ring på variatoren. Går meget bra når dette gjøres.

Aprilia RS50:
Plomberinger i eksospotta. Går meget bra med kun effektanlegg og 70 dyse. Plombering i reedventilen. Ta bort innsnevring i reedventil ved montering av større forgasser.Med komplett trim (forgasser, potte og trimsylinder) blir toppfarten 110-130 km/t. Samme motor som i Furia.

Aprilia RX50:
Samme som Aprilia RS, men litt lavere toppfart.

Aprilia scootere generelt:
Plomberinger i eksosanlegg og variator (ring må fjernes).

Derbi

Derbi Senda:
Plomberinger i eksospotta. Leveres med 70tenners bakdrev. Dette må byttes ut mot et på på ca 50 tenner. Går over 90km/t med kun effektanlegg og drev byttet. Går meget bra med trimsett, effektanlegg og større forgasser.

Derbi GPR:
Samme som Senda, men høyere toppfart.

Derbi Scootere:
Plomberinger i eksospotta og variator (ta bort 2 ringer).  Går i 80km/t i uplombert versjon.

Gilera

Gilera Stalker:
Plomberinger i eksospotta og variator. Ta bort ring mellom variator, og monter lettere variatorvekter. Sett på effektanlegg.

Gilera Runner:
Plomberinger i eksospotta og variator. Ta bort ring mellom reimskivene i variatoren og bytt ut eksospotta. Toppfarten øker da til ca 80/90 km/t. Med trimsett øker farten til over 100km/t. Skal større forgasser monteres, må innsug fra en Piaggio NRG brukes. Dette har større invendig diameter.

Honda

Honda Camino:
Montèr trimsett og effektanlegg. For at mopeden skal akselere og trekke bedre i bakker bør variatorvektene lettes. Dette kan bl.a. gjøres ved å fjerne annenhver vekt. Dessverre lager ikke Polini lenger omdrevingsett til denne moped. Det er derfor vanskelig å få toppfart over 80 km/t. Større forgasser (18mm) kan monteres dersom lengre støtdempere monteres (hvis ikke blir det ikke plass under ramma!).

Honda PX(R):
Ved montering av trimsett blir mopeden mye sterkere, men for å oppnå vesentligøkning i toppfart må variatoren byttes ut. Pris 750,- Luftfilterslangen (mellom forgasser og filter) har minimal diameter og bør byttes ut.

Honda SFX:
Her sitter det en plombering i variatoren. Stoppeplaten ytterst på variatoren (sitter innerst mot veivhuset) må fjernes. Denne er festet med 3 skruer. Modeller fra 99 og nyere har knekkskruer som er vanskelig å skru opp. Eldre modeller har vanlige skruer. På modeller nyere enn medio 98 sitter det også en skive støpt fast på senterhylsen i variatoren. Denne hylsen må byttes ut med en uten skive (150,-). Med uplombert variator øker toppfarten til ca 65 km/t. Eventuelt kan trimvariator monteres. Trimsett gir økt dreimoment, men på grunn av turtallsperre i CDI-boksen (kutter tenninga ved 7700 omdr.) øker ikke toppfarten. For å oppnå høyere fart (enn 65km/t) må derfor enten ny CDI-boks eller omdrevingssett monteres. Sfx har relativt lav dreving orginalt, så drevingssett bør monteres sammen med trimsylinder. Omdrevingsett øker toppfarten med ca 10 km/t. Noen tidlige modeller har ikke turtallsperre, og går derfor fortere. Det har ingen hensikt å bytte CDI boks med orginalsylinder.

Honda Wallaroo:
Mye plomberinger i eksospotta, så denne er det første som bør byttes ut.
Vi har uplomberte orginalpotter. Montering av effektpotte gir ca. 10-15km/t i økt toppfart. Ombygging av variatoren for høyere fart kun 250,- For å oppnå fart over 70 km/t må også trimsett monteres.
Vi har trimmet en Wallaroo til 95 km/t. (trimsett, effektanlegg,variator og 17,5mm forgasser)

Honda MTX:
Ved montering av trimsett, må både forgasser og frampotte også byttes ut dersom man skal oppnå skikkelig effektøkning. MTX er en "kranglete" moped når det gjelder trimming.

Honda MB/MT-5:
Lett å trimme. Går bra med bare trimsylinder. Større forgasser gir stor effektøkning (kun 12mm orginalt). Med Euro/Polini trimsett, 21mm forgasser, effektanlegg (ikke Gianelli!) og riktig dreving (17-47/16-45) pleier toppfarten bli over 100 km/t.

Italjet

Italjet Dragster:
Samme som Yamaha Aerox

Motorhispania

Motorhispania Furia:
Går over 80/90km/t med kun effektanlegg. Effektanlegg koster fra 1295,-. 75ccm trimsett bør kombineres med større forgasser. Plombering i reedventilen. Ta bort innsnevring i reedventil ved montering av større forgasser. For å oppnå høyere toppfart må den dreves om. Dersom trimsett monteres med orginal forgasser og dreving vil motoren bli sterkere, men toppfarten på flatmark vil ikke øke vesentlig. Med trimsett, større forgasser, effektanlegg og korrekt dreving, blir toppfarten ca 105-120 km/t.

Motorhispania RX Racing:
Denne mopeden har i utgangspunket samme motor som Furia, men er ikke helt lik. Sylinderåpningen i motorblokka er mindre, slik at trimsettene ikke passer. Sylinderskjørtene på trimsettet må dreies ned dersom dette skal monteres. Et annet problem er at pottehullet er større på trimsettet, slik at enten må potta fores ut, eller så må det monteres et effektanlegg fra Aprillia RS50.

Peugeot

Peugeot Buxy,Speedake,Speedfight m.fl:
Bytt variator eller fjern stoppeplate.Forskjellen på trimvariator og uplombert orginalvariator er ca 5 km/t. Eksospotta må enten byttes, event. kan blindrør kappes av. Modifisering av orginalpotta hjelper noe, men effektanlegg går bedre! Går meget bra med trimsett, effektpotte og ombygd variator. Ønskes toppfart over 90/100 km/t må man sette på omdrevingssett. Dette gir 15-40% tyngre utveksling.

Piaggio

Piaggio NRG:
Monter effektpotte (Fra 895,-)og ta bort ring på variator.Dette gir toppfart på ca 80 km/t. Monteres 70ccm trimsett (1198,-)i tillegg, blir toppfarten ca 100km/t. I tillegg kan 17,5mm forgasser monteres.

Piaggio scootere generelt:
Plomberinger i potte og variator (ring må fjernes). På 2000/2001 modeller er det mange plomberinger i potta så denne må byttes.

Sachs/Ktm og offroad Tempo
Går meget bra med 80ccm trimsett og 21mm forgasser. Med litt modifisering kan effektanlegg til MB50 brukes på Tempo Panter.

Suzuki

Suzuki Katana,Zillion m. fl:
Montèring av effektpotte (895,-). gir ca 70 km/t i toppfart. Disse mopedene er lavt giret. Har ikke plomberinger i variatoren. Skal du oppnå toppfart over 80km/t, må du i tillegg til trimsett, bytte drevene (790,-)i baknavet.

Suzuki RMX:
Denne mopeden går utrolig dårlig orginalt. Det orginale eksosanlegget er helt tettet igjen, og må byttes. Orginalpotta er festet med en spesialskrue bak. Den enkleste måten å få skruen opp på er å slipe en spor med vinkelsliper. Deretter kan du skru opp skruen med slagtrekker eller en stor skrutrekker.  Dette øker toppfarten til 85-90km/t. Luftfilteret er plombert ved luftinsuget. Skjær opp inntaksplaten slik at alle rillene har åpning. Dette må kombineres med større dyse (ca 80). RMX går meget bra med trimsett og effektanlegg. Med trimsett blir draget på mellomturtall drastiskt bedre. Toppfarten blir da 95-115km/t avhengig av dreving. Dersom orginalforgasseren brukes, må større dyse monteres (ca 80). Større forgasser gir sterkere motor.

Suzuki TSX:
Lett å trimme. Toppfart ca 85/90km/t med bare Charmo trimsylinder og 16/54 eller 15/52 dreving. Kjører du mest i bakker, eller småkjøring bruk 1-2 tenners mindre fordrev. På orginalforgasser anbefales 75-80 dyse. På nyere modeller er det en insnevring på den tykke innsugspakningen. Denne må files rund. Dersom du setter på en 20-21mm forgasser på Charmo trimsett bør insuget på sylinderen borres/files opp. Det er bare 18mm orginalt. Det skal være en perfekt overgang mellom forgasserinsug og sylinder. Dersom du vil ha din Charmo til å gå ennå bedre, kan du file opp den doble insugsporten. Fil broen mellom de to portene smalere og helt spiss.
Bruker du 21mm forgasser uten å samtidig sette på effektanlegg må du bruke mindre dyse (80-82). Ved montering av trimsett og effektanlegg vil motoren trekker dårlig på lave turtall dersom orginalforgasseren brukes. Større forgasser gjør mopeden sterkere. Brukes større forgasser i kombinasjon med orginalt luftfilter, må det borres hull i luftfilterboksen slik at den klarer å gi forgasseren nok luft! Med orginalt luftfilter skal dysa være litt mindre enn med trimfilter.

Yamaha DT50:
Lett å trimme. Går bra med bare trimsylinder. Yamaha DTR topp gir høyere kompresjon, så har du tilgang til en DTR topp, bruk den!

Yamaha DTR50:
Har flere plomberinger i eksosanlegget enn DT50.

Yamaha Aerox:
Plomberinger i eksospotta og variator. Ta bort ring mellom reimskivene i variatoren og bytt ut eksospotta. Dette gir toppfart på ca 80-90 km/t på speedometeret. Med trimsett går den ca 5-10km/t fortere, akselerasjonen og trekkraft i bakker blir mye bedre. Skal høyere toppfart nås, må andre utvekslingsdrev i navet monteres. Det kan også monteres veiv med lengre slag slik at man kan få 80ccm slagvolum. Blir da garantert "værste" mopeden i gata!

Yamaha Bws:
Bws er ikke en EU moped, og har derfor en sylinder som gir lav effekt. Denne må byttes ut med en trimsylinder. Ønskes høy toppfart må i tillegg variatoren eller drevene i baknavet byttes og effektanlegg monteres. Dette gir en toppfart på ca 90. Større forgasser kan også monteres.

Yahaha Slider m.fl:
Samme som Aerox, men luftkjølt motor gir litt lavere effekt.

Generelt om nye EU godkjente mopeder

Automater:
Nesten alle de nye scootermopedene har plombert variator. Slik bytter du/fjerner plomberinger i variatoren. Her er det ofte bare å ta bort en ring på ca 5mm som er plassert mellom de fremre reimskivene (variatoren). Som en bieffekt vil dette drastisk redusere bensinforbruket.

Ønsker man ytterligere økt utveksling, selges trimvariatorer med større diameter. De fleste modeller har også plomberinger i eksosanlegget. I mange tilfeller kan man kappe bort et blindrør som sitter på svanehalsen, men man skal tenke på at da er ikke orginalpotta lenger orginal, og man risikerer å få problemer ved eventuell kontroll hos biltilsyn. Setter man på en trimpotte kan jo orginalpotta settes på igjen senere, dessuten vil en effektpotte nesten bestandig gi høyere effekt.
På noen scootere lønner det seg å montere lettere variatorvekter dersom effektanlegg monteres på en moped med orginalsylinder.

Noen mopeder har også en plombering i reedventilen. Her er det nesten ikke åpning for ventilbladene. Stoppeplaten bør bøyes ut så det blir ca 6-8mm åpning. 70ccm sylinder (trimsett) øker trekkraften. Større forgasser (17,5mm) kan også monteres. Alle scootere har 12mm orginalforgasser.

Har du en automatmoped med variatorsystem (reimdrift) som trekker dårlig i oppoverbakker, går det an å sette på lettere variatorvekter. Enten ved å kjøpe nye (100,-) eller ved å borre større senterhull i de gamle vektene. Giringsturtallet vil da øke, og mopeden vil få lavere utveksling. Prøv deg fram slik at ikke vektene blir for lette!
Obs! Variatorvekter blir slitt, og må byttes av og til. Er de slitt blir de mindre, og mopeden går saktere!
Gearmopeder:
Alle de nye gearmopedene som selges nå (gjelder ikke gamle modeller) har kraftige plomberinger i eksosanlegget. Montering av effektanlegg vil øke toppfarten med 20-40 km/t. Med orginalsylinder og effektanlegg vil mopeden ofte bli veldig turtallsavhengig. Ønskes en sterkere motor (mer dreimoment på lavere turtall) må en 70ccm sylinder monteres. Større forgasser gjør også mopeden sterkere.
Mange tror at det er lønner seg å sette på størst mulig forgasser, men tester vi har gjort har vist at det ofte går like bra med en forgasser på 17-19mm. En trimforgasser gir ikke mer turtall, men gjør motoren sterkere.
21mm Dellorto forgassere gir ofte for mye bensin med orginalinnstillingen. Det lønner seg derfor ofte å montere mindre hoveddyse, sette forgassernåla på det øverste hakket, og skru inn blandingskruen 1/2 til 1 omdr. Dersom mopeden henger på gassen, og ikke svarer kontant på passpådrag, er sannsynligvis bensinblandingen for feit.
Har du kommentarer/egne erfaringer, kontakt oss.